reklama

Zima na Slovensku, či v Číne?

Zima prišla. Aj do Šanghaja. Síce až teraz a nie taká ako na Slovensku, ale už ju tu cítime. Aká je zima v Šanghaji? Nepríjemná. Paradoxne dôvodom toho je práve to, že nie je extrémne studená. V Šanghaji preto nepovažujú za nutné mať kúrenie. U nás by sme bez kúrenia neobišli, veď býva aj dosť pod nulou. A to nás rozmaznalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)

Sme doma zvyknutí si doma začať kúriť niekedy už v októbri... Vonku síce je kosa, ale prídeme domov a tam je teplučko, vyhriato. Tí šťastnejší majú aj zakúrené v krbe. No v Šanghaji takýto luxus nemáme. Vonku zima okolo 5-10 stupňov, v januári aj mierne pod nulou a prídete domov sa zohriať a ajhľa - doma ešte väčšia kosa ako vonku. Bežne byty nemajú kúrenie a jediné čím sa dá vykurovať je klimatizácia. Ale to samozrejme treba mať takú, ktorá vie fúkať aj teplo. Tá moja doma to nevie. A preto to riešim tak ako množstvo iných Šanghajčanov. Dvoma vecami. Jedna z nich je moja milovaná vykurovacia podložka na nohy. Dám si plyšový vankúš pod stôl, zasuniem ho do zásuvky a vo vnútri sa krásne začne šíriť ono vzácne teplo. Lenže mať zapnutú len podložku stačilo pred týždňom, teraz zima pokračuje. A preto môj druhý pomocník proti šanghajskému chladu je elektrický ohrievač. Budem mať síce väčšie účty za elektrinu, ale nemať ho, tak nemám vôbec silu pracovať. Ale keď som bol počas štúdii na čínskych internátoch, takýto luxus sme si nemohli dovoliť. Mali sme len povolený odber elektriny a elektrický ohrievač nám vždy vyhodil elektrinu, keďže sme ju mali načipovanú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže tam sa to dalo riešiť len tým, že sa človek nevyzliekal (v januári to platí aj s tým ohrievačom) a nakúpil si sklenené fľašky. Do sklenených fľašiek sme púšťali vrelú vodu a rozmiestnili sme ich strategicky po izbe ako vyhrievacie body.

Nepríjemnosť chladu umocňujú ešte aj staré šanghajské byty. Presne také, ako mám ja. Netesnia okná a pod dverami je medzera. Takže to vyrába naozaj nepríjemný prievan a keď prší, prší mi do izby. Ale čo mám robiť, nájmy v Šanghaji sú naozaj drahé. Pred nedávnom som pozeral ceny bytov v oblasti, kde bývam. Nie je to centrum, ale som relatívne blízko centra na novej časti Šanghaja Pudong. Byt 2+1, 40m2 momentálne stojí 4500 000 RMB (550 000 E). A to som stále mimo centra v starej budove. I keď určite je v lepšom stave ako môj súčasný byt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Existuje ešte niekoľko pomôcok proti zime v Šanghaji. Jedna tradičnejšia - rukávniky na dlane. Je to taký komín, do ktorého si človek strčí ruky z oboch strán, aj u nás sa kedysi nosil a volal sa muf. Vlastne akoby jedna rukavica na dve ruky. Dnes sa už vyrábajú aj elektricky vyhrievané. No tieto rukávniky je skôr záležitosť pre dámy.

Posledná vec, ktorú som proti zime vyskúšal bola vyhrievaná deka na posteľ. Ale aj tá ma svoje nevýhody. Počas noci ma aj niekoľkokrát kopla elektrina. Nepríjemné prebudenie, ale bolo to ešte počas školských časov a bola to deka už nejaký ten rok používaná. A zima bola preveliká.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže takto si žijeme v subtrópoch. Momentálne za oknami fúka vetrisko, prší a ja to mám všetko ako z prvej ruky. A tak jednou rukou držím šálku od čaju (čierneho, ten má podla číňanov zahriať telo, zatiaľ čo zelený ho schladí a preberie) a druhou píšem tento článok. Dúfam že sa v septembri presťahujem ☺

Obrázok blogu
Pavel Dvořák

Pavel Dvořák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  154
  •  | 
  • Páči sa:  636x

Volám sa Pavel Dvořák, 12 rokov žijem v Číne, píšem blog a natáčam videá o čínskej kultúre a živote v Šanghaji (www.cestycinou.sk); píšem, prekladám a vydávam knihy (www.vydavatelstvorak.sk). Podrobnejšie na www.paveldvorak.sk Zoznam autorových rubrík:  Čína

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu