reklama

Sociálny systém v Číne

Opäť som raz musel navštívi nemocnicu v Číne. Tentokrát to však bola pohotovosť. Veru nadával som poriadne, keď niekto v posilňovni spravil pascu so závažím, ktoré mi padlo na prst a ten následne začal hrať všetkými farbami,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (56)

pričom sa akosi rozhodol že sa prestane hýbať. Nuž, čo robiť, hurá do nemocnice. Aspoň o nej zase môžem niečo napísať, keďže minulý článok „Čínska nemocnica" zožal veľký úspech a bol dokonca prebratý do tlačeného časopisu.

Opäť som sa raz presvedčil, že keby som si mal vybrať ísť s niečím vážnym do nemocnice v Šanghaji, alebo na Slovensku, Čína by to vyhrala na plnej čiare. To, čím šanghajské nemocnice vynikajú, je neuveriteľná rýchlosť. Nevýhodou ale je, že sa všetko musí platiť na ruku. V Číne existuje sociálny systém, ale iný ako u nás. Výhody, ktoré zamestnanec dostáva sa odlišujú od toho, či robí v štátnej sfére, alebo v súkromnej firme a aj od toho, aká veľká jeho firma je. Zo zákona je však povinné nasledovné minimum. Zamestnávateľ musí svojmu zamestnancovi zo zákona platiť zdravotné poistenie, sociálne poistenie, dávať mu príspevky na stavebné sporenie a príspevky na sporenie na podporu v nezamestnanosti. Zo sociálneho poistenia sa človeku počíta dôchodok, zo stavebného sporenia Číňan nie len že získa malú hotovosť, keď si pôjde kúpiť byt (suma sa počíta z platu), ale ak má toto stavebné sporenie platené zamestnávateľom, banka mu zníži úroky na hypotéke. Spomínaný sociálny systém je zo zákonná povinné minimum. Lepší zamestnávateľ môže napríklad zamestnancovi ponúknuť nie len sporenie na byt, ale aj na auto a podobne. Zdravotné poistenie platené zamestnávateľom je naozaj základné, ale okrem neho si človek môže sám doplatiť vlastné zdravotné poistenie. A väčšina ľudí v mestách to tak aj robí. Zamestnávateľ mesačne prispieva malú sumu peňazí vypočítanú z platu a človeku sa tieto peniaze hromadia. V podstate funguje skôr ako zdravotné sporenie, každý rok má človek k dispozícii sumu na pokrytie lekárskych nákladov. Ak ich neminie, prenesú sa do ďalšieho roka. Ak ich prekročí, musí doplácať (ale nie plnú sumu). Alebo sa spoľahnúť na druhý typ poistky. Je dobrovoľná a nedá sa tak ľahko opísať, pretože ich je mnoho. Záleží, akú si človek chce zaplatiť. Ak sa prihodí nečakaná udalosť, najprv musí pacient zaplatiť zo svojho a dodatočne požiadať o vrátenie nákladov. Poisťovňa prípad preskúma a ak spadá do poistnej udalosti, poistku vyplatí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Návšteva nemocnice je v Číne naozaj rýchla záležitosť. Nie je to ako u nás, keď ide človek k lekárovi, musí si na to vyhradiť celý deň. V lepšom prípade len pol dňa. Vyzdvihol som si pri okienku elektronickú kartičku, keďže som sa v tej nemocnici registroval ako nový pacient. Poplatok 1E. Išiel som hneď za lekárom, kde nik nečakal, keďže ich je tam niekoľko, lekár mi hneď vypísal papier na RTG a vyrazil som. Po registrácii pri okienku som sledoval elektronickú tabuľu s poradovými číslami vedľa veľkých kovových automatických dverí. Ľudia sa na RTG striedali ako na stanici. Kým jeden od prístroja odchádzal, druhý už ho tam striedal. Ani raz nebola miestnosť bez pacienta. Sestrička behala a fotila jeden snímok za druhým. Bolo predo mnou asi 5 ľudí, ale do 10 minút boli všetci vybavení. Moje poradové číslo spolu s mojím menom zasvietilo na tabuli a ja som išiel na svoj RTG portrét. Hneď ako docvaklo a vyšiel som z dverí, prešiel za roh, kde bola veľká „kopírka" so snímačkou čiarových kódov. Prešiel som svojím poradovým číslom po snímačke a hneď mi vyliezla správa z RTG. Nie snímok, ale správa kde boli napísané, či mám, alebo nemám zlomeninu. Predpokladám, že snímky musia byť vyhodnocované automaticky počítačom, pretože inak tá rýchlosť nie je možná. Do 15 minút od vybratia si poradového čísla som bol odfotený aj s výsledkom v ruke. Lekár v ordinácii ešte v počítači pre istotu otvoril snímok, ktorý už bol automatický ku mne priradený, aby potvrdil vyhodnotenie počítača a pol 40 minútach od vstupu do nemocnice som odchádzal vyšetrený a bez zlomeniny. A to pritom bol pondelok ráno a v nemocnici sa skoro nedalo hýbať, keďže bola preplnená dôchodcami, ktorí si išli pre svoju dávku liekov. Koľko to celá stálo? 1E registrácia a 8E za RTG. Síce človek musí platiť z vrecka, ale za takú rýchlosť by som si kľudne rád priplatil aj na Slovensku.

Pavel Dvořák

Pavel Dvořák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  154
  •  | 
  • Páči sa:  636x

Volám sa Pavel Dvořák, 12 rokov žijem v Číne, píšem blog a natáčam videá o čínskej kultúre a živote v Šanghaji (www.cestycinou.sk); píšem, prekladám a vydávam knihy (www.vydavatelstvorak.sk). Podrobnejšie na www.paveldvorak.sk Zoznam autorových rubrík:  Čína

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu