reklama

Ibiškové mestečko

Niekedy človek zbadá fotografiu a hneď vie, že to miesto musí vidieť. Mne sa to stalo pri pohľade na dedinku Ibiškov, Furong zhen.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Malá starobylá dedinka, hrdo sa pýšiaca na útese a pod ňou tečúci ohromný vodopád, to sa naozaj len tak nevidí. A tak som hneď začal zisťovať, ako sa tam ide. 

Dedinka Ibiškov
Dedinka Ibiškov (zdroj: Pavel Dvorak jr. www.bamboome,sk)

Do mestečka sa človek dostane z mesta Jishou v provincii Hunan. Jishou je začiatočná stanica pri návšteve mnohých hunanských starovekých mestečiek. Furong zhen je od neho vzdialené asi 70 km autobusom. Keď som vystúpil prvý raz, bol som stratený. Kde je to krásne mestečko ktoré som videl na fotografiách? Jediné čo som videl, bola stará napoly rozbitá veľká dedina, celá zaplnená betónovou sivou výstavbou. Všade boli len paneláky. Postavené, stavajúce sa, alebo rozpadávajúce sa. Keďže som už umieral od hladu, vodopád musel počkať a šiel som sa najprv najesť. V malej vývarovni vnútri jednej garáže som si dal miestne štipľavosti (keďže je tu jedna z najpikantnejších kuchýň v Číne) a pochutnal si na studenom pive. S plným žalúdkom mi to hneď začalo myslieť a na stene som si všimol presne tú fotografiu, ktorá ma sem priviedla. Krásna dedinka na skale a pod ňou tečúci vodopád. Opýtal som sa pani šéfovej kde to je, a tá hneď aj poslala svojho syna, aby ma tam zobral. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nebolo to ďaleko, ale na poľutovanie ma čakal predaj vstupeniek. A nie lacných, vstup sem stál 120 RMB! To je na staroveké dedinky dosť veľa. Ale aj tak som sa rozhodol to podstúpiť. Cez dedinku ide turisticky vyznačená trasa, ktorú by mal každý návštevník sledovať. Turisticky je to tu už celkom rozvinuté, ale stále je to ten neškodný druh rozvinutosti, nie ako mesto Fénixov. Nie sú tu žiadne kaviarne, žiadne diskotéky… Len miestni, ktorí predávajú rôzne špeciality. Väčšina turistov týmto mestom len prechádza, preto tu nie sú žiadne veľké hotely. Minimálne nie v tomto starom centre, v okolitej novej zástavbe už sú. Cestička cez staré mesto kopíruje útes, najprv človek ide ponad vodopád, potom zlezie z útesu dole, prejde sa popod vodopád, vyjde útesom hore a krížom cez staré centrum sa dostane zase k predajni lístkov, ktorou vošiel. Prehliadka bežnému čínskemu turistovi idúcemu so zájazdom trvá asi hodinu a pol. Od takej desiatej ráno do piatej poobede tu prúdia zájazdy dosť často, využívajú túto zastávku na ceste do Fenghuang. Osobne si myslím že sa oplatí sem prísť aj trošku neskôr, ubytovať sa a počas dňa obchádzať okolité uličky, ktoré nie sú v rámci vyznačenej trasy. Tieto chodníčky sú totiž prázdne, turistika v tom na tomto mieste je veľmi organizovaná. Potom ako zavrú vstupné brány sa oplatí vyjsť von a poprechádzať sa turistickým centrom. Podvečer má v miestnych uličkách krásnu atmosféru. Pozrieť si západ slnka a ráno s východom si obzrieť nádherný vodopád. Človek sa tu môže cítiť vo filme, len si musí výlet dobre zorganizovať. Cíti sa tu nie ako v hocijakom filme, ale rovno v jednom konkrétnom. Toto mestečko je totiž pomenované podľa filmu z roku 1988. . Film Ibiškové mestečko (ČSFD/IMDB) rozpráva príbeh mladej predavačky ryžového do-fu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dej začína roku 1963, v čase keď sa v Číne schyľovalo ku Kultúrnej revolúcii. Pre závisť, stranícku posadnutosť a hysterickosť doby postupne Furong sestrička, ako ju prezývali, prišla o všetko. Prišla o svoj stánok, o svoje šťastie a nakoniec aj o svojho muža. Film je veľmi kritický ku Kultúrnej revolúcii a k vláde komunistov v období Mao Cedonga. Vznikol v období, keď sa takéto filmy nakrúcali. Rok na to sa odohrali udalosti na Bráne nebeského pokoja a slobode v umení bol koniec. Preto toto je aj jeden z posledných filmov, ktoré sa nakrútili o tejto téme. A je naozaj krásny, poetický. I keď troška dlhý. Film skončí dobre. Koncom kultúrnej revolúcie sa život ľudí vrátil do starých koľají, rovnako aj život Furong sestričky. I keď ani na záver si režisér nenechal odpustiť poznámku o tom, ako mnoho charakterovo nie pevných ľudí zostalo v strane aj po konci KR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Film som videl po svojej návšteve, DVD som si kúpil rovno na mieste. Predávajú ho všade. Celý dej sa odohráva v uličkách Furong dedinky, preto mi bol tento film veľmi blízky. Na konci sa mihne dokonca aj majestátny záber na útes, na ktorom dedinka Furong stojí. Film sa zaoberá príbehom, preto sa tomuto majestátnemu pohľadu vyhýbali celé tri hodiny deja. Až na konci sa nám ukáže, v akej úžasnej dedinke sa vlastne tento film nakrúcal. A človek si pri tom zábere povie, to miesto musím vidieť. 

Les červenej skaly

Z mestečka Furong je to už len na skok do milióny rokov starého kamenného lesa červenej farby. Nie je taký rozľahlý ako kamenný les v provincii Yunnan, ale je krajší a bez turistov. Vstupné už vyberajú, a aj dosť vysoké, ale ľudia tu nie sú takmer žiadni. Vnútri parku nie sú ešte žiadne obchody, žiadni predavači, žiadne McDonaldy. Začínajú sa stavať, takže treba prísť rýchlo. Ak človek túži po starovekých dedinkách bez diskoték a nádherných geologických rezerváciách bez turistov, treba navštíviť mestečko ibiškov a priľahlý les čo najskôr. Aj napriek trošku zastrašujúcemu začiatku si ma toto miesto získalo a neváham sa sem hocikedy vrátiť aj na niekoľko dní. Pretože jeho scenéria je naozaj neopakovateľná. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(Prihláste sa k odberu mojich článkov mailom na tomto odkaze)

Pavel Dvořák

Pavel Dvořák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  154
  •  | 
  • Páči sa:  636x

Volám sa Pavel Dvořák, 12 rokov žijem v Číne, píšem blog a natáčam videá o čínskej kultúre a živote v Šanghaji (www.cestycinou.sk); píšem, prekladám a vydávam knihy (www.vydavatelstvorak.sk). Podrobnejšie na www.paveldvorak.sk Zoznam autorových rubrík:  Čína

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu