reklama

U lekára v Číne, časť 3

Boli to krásne dva roky, čo som nemusel navštevovať žiadne nemocničné zariadenia. Nieže by som mal niečo proti nim, ale byť zdravý je skrátka lepšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Tentoraz som navštívil nemocnicu kvôli manželke, ktorá musela podstúpiť operáciu. A keďže moje predchádzajúce články „K lekárovi v Šanghaji, alebo na Slovensku?” a „Sociálny systém v Číne” mali veľký úspech, rozhodol som sa, že s manželkiným súhlasom trošku zdokumentujem aj túto skúsenosť. 

Nemocnica
Nemocnica 

V deň operácie som bohužiaľ ešte sedel v lietadle z Viedne do Šanghaja a prílet som mal až o 10. v noci. Nevyšlo to šťastne, a tak som manželke povedal, že ju prídem pozrieť až v ďalší deň ráno. Joj, to bolo ako podráždiť tigra, samozrejme, že ešte v ten deň ju mám prísť pozrieť, inak sa ani domov nemám vracať (tento rozhovor bol ešte pred operáciou, tak mala vcelku dosť sily poriadne sa rozohniť:)) “Ale veď ja prídem až okolo polnoci do nemocnice, ako ma môžu pustiť dnu? Veď je po návštevných hodinách!” snažil som sa obhájiť. V Číne však návštevné hodiny nie sú, prísť môžete kedy chcete. A veru, o pol dvanástej v noci som na bicykli prifrčal do nemocnice a neznámeho lekára som sa pýtal, kde je oddelenie, ktoré hľadám. Myslel som si, že ma pošle domov, ale on sa tváril úplne normálne, ako keby bolo desať hodín ráno. Dokonca ma tam aj sám odviedol. Zastavil som sa u sestričiek a mladé usmievavé dievča mi povedalo, kde manželka leží. Vôbec jej neprekážalo, že návštevník prišiel o polnoci. Len mám byť ticho, aby som nikoho nezobudil. Nezobudil som, manželka aj napriek bolestiam čakala, či sa ukážem a či mi udelí povolenie vrátiť sa domov. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Prvé dva dni ležala v dosť preplnenej izbe, nebola veľká, ale bolo v nej šesť postelí. Súkromie si pacienti chránili závesom, ktorý sa dal zastrieť po obvode celej postele. Ale nik ho nepoužíval, iba ak prebiehalo chúlostivé vyšetrenie. Pacienti a návštevníci spolu navzájom komunikovali, akoby boli jedna rodina. Panovala tam veselá nálada. Aj napriek tomu Liyu presťahovali do inej izby, síce 7 postelí, ale obsadená iba jedna. Nebol tam ruch, ale ticho a príjemne, lebo slniečko svietilo dnu takmer celý deň. 

Obrázok blogu

V nemocnici sa vstávalo o piatej ráno. Keďže manželka rada spí, tak si vybavila že ju na lieky budili ako poslednú, o 5:30. Celý deň chodia sestričky väčšinou v trojici a vymieňajú kvapačky. Číňania takmer všetky lieky dávajú cez kvapačky. Sestrička má v ruke malý skenovací terminál, naskenuje náramok, ktorý ma pacient na ruke a naskenuje fľašku s liekom. Terminál liek zaregistruje ako podaný, jeho suma sa strhne z kreditu, ktorý pacient zaplatil pri vstupe do nemocnice. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Okrem sestier sa o pacientku stará opatrovateľka. Tá je dobrovoľná, stojí približne 9€ na deň a nespadá pod zdravotnú poistku. Môžete si ju buď zaplatiť, alebo sa o vás starajú príbuzní. Podávanie jedla, stráženie liekov, výmena liekov, pomoc sestrám pri kontrole, asistencia, umývanie riadu, vynadanie ak večer nespíte a podobne, to je všetko zodpovednosťou opatrovateľky. Nie je zamestnankyňou nemocnice, ale opatrovateľskej firmy, ktorá má s nemocnicou podpísanú zmluvu o externých pracovníkoch. Naša opatrovateľka bola veľmi milá a snažila sa naozaj nad rámec svojich povinností. Mala samozrejme niekoľko pacientov, ale Liyu si veľmi obľúbila a niekoľkokrát som ich prichytil, ako si štebotali za mobilom. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

K pacientovi chodí niekoľkokrát za deň klasický lekár, ale nielen to. Chodí aj lekár čínskej medicíny a pomáha pacientom, aby sa lepšie zregenerovali. Napríklad jedna procedúra vyzerala tak, že priniesol malé teleskopické paličky, ktorými manželke masíroval akupunktúrne body na zlepšenie krvného obehu. Potom jej na uši nalepil nálepky s kamienkami, ktoré tlačia na špecifické akupunktúrne body. Táto kombinácia západnej a čínske medicíny je veľmi zaujímavá a myslím si, že tak by to presne malo vyzerať. 

Jedlo sa podáva trikrát denne, jedlá sa vyberajú z jedálneho lístka deň dopredu. Na výber je cca 5 – 6 jedál, každé má svoju cenu (od 10 centov za kašu, 40 centov za zeleninu, euro za mäso atď.) a taktiež sa strhávajú z kreditu. Môžete si vybrať aj jedlo špeciálne pre seba, ak máte chuť na niečo špecifické. Keďže sa však nevarí vo veľkom množstve, je aj drahšie. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Manželka ležala v nemocnici týždeň. Po týždni mohla ísť domov. Akurát deň pred čínskym Novým rokom, a tak keď sme schádzali na prízemie, práve pacientom sestričky rozdávali kvety. Zišli sme k pokladni a zaplatili. Manželka žiaľ nemohla použiť svoje poistenie, lebo si ho neplatila dostatočne dlho. V Číne sa zdravotné poistenie aktivuje až po niekoľkých mesiacoch ako sa platí. Preto sme si všetko platili ako samoplatcovia. Bez poistky nás operácia, týždeň v nemocnici, všetky lieky, jedlo, opatrovateľka a vyšetrenia vyšli na 2 000 €. V menšej priemernej nemocnici na kraji mesta. Operácia to bola malá, a tak sme radšej hľadali nemocnicu čo najbližšie k domu, a nie za každú cenu tú najlepšiu. 

Obrázok blogu

Keďže je na Slovensku momentálne aktuálna téma ohodnotenia sestier, napadlo mi, že sa aj popýtam ako je to v Číne. Priemerný plat zdravotných sestier v Šanghaji podľa prieskumu, ktorý som našiel na internete, je 5 000 RMB (675 €). Bratranec manželky pracuje v nemocnici druhej úrovne (to znamená jedna z lepších) v lekárni. Vydáva pacientom lieky. Jeho plat je 6 000 RMB (810 €). Okrem samotného platu sa zamestnancom preplácajú aj rôzne náklady, ako napríklad cestovné, strava atď. Každá nemocnica má vlastné interné pravidlá, čo všetko zamestnancom prepláca. Keďže pracovať v nemocnici je takmer vždy prácou v štátnej správe, trinásty plat je samozrejmosťou, v lepších nemocniciach býva aj štrnásty. 

AK SA VÁM PÁČIA MOJE ČLÁNKY, PRIHLÁSTE SA K ODBERU A JA VÁS VŽDY UPOZRNÍM KEĎ VYJDE NOVÝ

Pripájam ešte podrobnejšie rozpísané priemerné platy respondentov v spomínanej internetovej štatistike
Sestra ¥ 4930 ( 666 €)
Hlavná sestra ¥ 8 140 (1 100 €)
Sestra u zubára ¥ 5 690 (770 €)
Sestra na operačke ¥ 5 970 (806 €)
Sestra pri rehabilitácii ¥ 4 260 (575 €)
Sestra na lôžkovom oddelení ¥ 4 880 (660 €)

Ak vás zaujíma viac o nemocnici v Číne, odporúčam aj článok môjho dobrého kamaráta Petra

Pavel Dvořák

Pavel Dvořák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  154
  •  | 
  • Páči sa:  636x

Volám sa Pavel Dvořák, 12 rokov žijem v Číne, píšem blog a natáčam videá o čínskej kultúre a živote v Šanghaji (www.cestycinou.sk); píšem, prekladám a vydávam knihy (www.vydavatelstvorak.sk). Podrobnejšie na www.paveldvorak.sk Zoznam autorových rubrík:  Čína

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu