reklama

Zo severu na juh – môj mesiac v Číne

Mesiac plný klientov býva pre mňa veľmi pestrý, i keď aj namáhavý. Niekedy sú to naozaj tisíce kilomeotrv. Jeden taký som zdokumentoval, keďže mám nového kamaráta, Fuji X100F, foťák ktorý je tak malý, že ho môžem nosiť vo vrecku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Hneď prvý mesiac som mnou bol doslovne na najjužnejšom cípe Číny, ako aj na tom najsevernejšom. 

Peking, Šanghaj, Kanton. Tri nedôležitejšie mestá na pobreží Číny. Každé z týchto miest má úplne inú architektúru, ako aj atmosféru. Šanghaj mi je samozrejme najbližší, ako inak. Bývam tu už 7 rokov. Asi 300 metrov od môjho bytu predáva jeden pán pečené kačky. Už ma pozná, chodím k nemu celkom pravidelne. Každý deň ich prinesie do päťdesiat kusov a pracuje, kým ich nepredá. To trvá tak tri hodiny. Potom ide domov. Robí to už roky, všetci ho poznajú a ku každému zákazníkovi sa prihovorí ako k starému známemu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Je síce niekoľko metrov od môjho domu, ale aj tak si na cestu „po kačky“ vždy beriem foťák. V Ázii človek nikdy nevie, ako čo sa bude na ulici práve diať.

Kanton je mesto, ktoré žije najmä parkmi. Aspoň v mojich očiach je to mesto parkov. A nádherných platanov, ktoré rastú všade. My sme sem síce prišli navštíviť továrne, ale dva dni sme strávili aj v centre mesta. V parkoch nájdete všetky druhy trávenia času. Od čínskeho šachu, alebo madžongu, cez takzvané čínske pierka, ktoré sú ľudia v kruhu navzájom kopú, až po tance, taiji, kaligrafiu, ba dokonca skateboard, korčuľovanie, bedminton… No skrátka ani pozorovateľ sa tu nemá šancu nudiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa zotmie, prechádzka pri rieke je rovnako zaujímavá. Večer Kantončania odídu z parkov a idú k rieke pokračovať presne v tom, čo robili celý deň v parku. Kopaniu si pierok, alebo hraniu hier. Občas prejdú na rybačku, alebo na príjemné prechádzky. Večer je totiž oveľa príjemnejší ako deň. Sme v trópoch, máj v Kantone už je extrémne horúci. Až večer sa príjemné ochladí.

Peking je pre mňa mesto ulice. Vždy sa tu niečo deje. Hlavne ak sa prechádzate v historických hutongoch, ktoré sú v centre. Ja sa vždy snažím bývať práve tu. Aby som mohol pozorovať každodenný ruch ulice. Napríklad častú prácu na pavučine elektrických vedení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Alebo vešanie vtákov a následné počúvanie ich spevu. A samozrejme nesmie chýbať popoludňajšia siesta, tak obľúbená v Číne.

Peking je mesto tradícií, ale aj modernity. Tradíciu nám tu dennodenne pripomínajú majestátne historické stavby, paláce a chrámy. Modernita sa však na človeka pozerá z každého rohu. Napríklad platby mobilom. Tie sú dnes tak rozšírené, že aj žobráci majú na krku zavesené QR kódy a môžete im zaplatiť mobilom.

Nuž ale Peking, Šanghaj a Kanton neboli jediné mestá, kam som sa tento mesiac dostal. Tentokrát som pokoril svoj rekord najsevernejšie položeného mesta v Číne, ktoré som navštívil. Hurá do Qiqihaer v provincii Heilongjiang.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Popravde, mesto nie je vôbec zaujímavé, no historicky veľmi dôležité. Hlavne počas druhej svetovej vojny, kedy tu sídlil zbrojárenský priemysel. Ešte predtým to bolo centrum obchodu s Ruskom. Sme predsa len už takmer na hraniciach. My sme sem išli do zlievárenských tovární. Veľa priemyslu sa sem posledné mesiace sťahuje z dôvodu environmentálnych reforiem.

Nalietal som tisíce kilometrov a strávil väčšinu nocí v hotelových posteliach a nie vo svojej vlastnej. Žiaľ, to je osud tlmočníka. Som rád že mám teraz ideálneho spoločníka na takéto cesty - malý Fuji foták. 

(Táto fotoreportáž nebola nijak sponzorovaná. Naozaj som si ten foták zamiloval a chcel som sa podeliť o to, aké je to cestovať s tak malým fotoaparátom. Som si istý že to pomôže veľa ľudom, čo sa chystajú na cesty a hľadajú ten správny foták.)

Pavel Dvořák

Pavel Dvořák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  154
  •  | 
  • Páči sa:  636x

Volám sa Pavel Dvořák, 12 rokov žijem v Číne, píšem blog a natáčam videá o čínskej kultúre a živote v Šanghaji (www.cestycinou.sk); píšem, prekladám a vydávam knihy (www.vydavatelstvorak.sk). Podrobnejšie na www.paveldvorak.sk Zoznam autorových rubrík:  Čína

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu