reklama

Na živo v Číne - cesta k miliónom, alebo do väzenia?

V Číne nie je nič úplne normálne. Keď sa niečo stane hitom, ide to do extrémov. A to platí aj o novom fenoméne - vysielaní sa na živo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Obrázok blogu

Pamätám si, že keď som v roku 2009 prišiel prvýkrát do Číny, všetci si fotili selfíčka - čiže seba samých. Vtedy sa to ešte nevolalo “selfie” a pár rokov trvalo, kým tento fenomén zvalcoval aj Slovensko. Pamätám sa, ako som sa vtedy nad tým pozastavoval, dokonca som to aj napísal do jedného z mojich prvých článkov. Patrilo to k tým zvláštnostiam, čo ma na Číne prekvapovovali. Dnes nad tým už nekrútim hlavou (možno občas). Dnes krútim hlavou nad niečím úplne novým. A kto vie, možno to o pár rokov bude aj na Slovensku. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Dnes už je selfie bežnou sáčasťou života
Dnes už je selfie bežnou sáčasťou života 


Udivuje ma, ako sa ľudia cez mobilné aplikácie vysielajú na živo pri aktivitách bežného života. Možno si vravíte, že je to normálna vec. Naživo sa dá vysielať aj na našich sociálnych sieťach. Verte mi, v Číne to normálna vec nie je. V Číne nič nie je úplne normálne. 

Hodnota trhu živého vysielania sa pohybuje v miliardách dolárov. Dnes existuje viac ako 200 aplikácií, ktoré tuto službu ponúkajú. Videá naživo sledovalo už viac ako 700 miliónov ľudí. To je polovica všetkých používateľov internetu v Číne a viac ako obyvateľstvo USA. Dnes je na trhu viac ako milión ľudí, ktorí sa vysielajú naživo pri úplne bežných, a zväčša úplne nudných aktivitách - jedenie, pitie, prechádzanie sa po ulici... Tí najlepší na tom zarábajú viac ako 100 000 USD mesačne! 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hodnota trhu živého vysielania cez aplikácie je väčšia ako tri štvrtiny príjmov zo všetkých kín v Číne! Keď čínska olympijská plavkyňa, známa na západe najmä tým, ako otvorené hovorila o menštruácii počas pretekov, začala vysielať z hotelovej izby pri ochutnávaní “pozorností olympijskej dediny”, sledovalo ju vyše 11 miliónov ľudí naraz! Už mám vašu pozornosť?

Tento fenomén je tak obrovský, že jestvujú špeciálne agentúry, ktoré vyrábajú online celebrity živého vysielania. Majú obrovské štúdia, organizované ako veľký hotel. Každá izba je premenená na mini štúdio zamaskované tak, aby vyzeralo že sú streameri vysielajúci z domu. Polovicu ich príjmov si berie aplikácia, ktorá službu poskytuje. Ďalších 20-30% percent si berie agentúra, ktorá ich “vyrobila” a pravidelne ich trénuje ako sa predávať lepšie. Aj keď im zostáva iba 20%, zarábajú tridsať-, niekedy päťdesiatkrát viac, ako by zarábali v bežnej práci. Ako také agentúry vyzerajú je zachtené v tomto videu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama



Tento obrovský boom si všimol celý svet. V Amerike ho skopírovala aplikácia LIVE.me. Ako také vysielanie naživo prebieha si môžete pozrieť v tomto videu, kde si americká reportérka čínskej národnosti vyskúšala, aké je to začať sa vysielať. 

Na západe online celebrity zarábajú vďaka sponzorom alebo predávajú produkty za províziu. V Číne ľudia dostávajú peniaze rovno od svojich fanúšikov. Ak ma nejaká celebrita desaťtisíce sledovateľov, sú pre ňu len čísla. Ak ale niekto z nich začne posielať naozaj veľké finančne dary každý mesiac, určite si ho všimne. A začne si s ním budovať vzťah. Lepší ako bežní priatelia, ale zároveň ďaleko od romantického vzťahu. Fanúšik ma súkromné číslo svojho idola, ktorý si s ním píše. On je menovite vyzdvihovaný počas vysielania na živo a desaťtisíce ludí vedia, že on je ten fanúšik, čo posiela veľa darov. To ho inšpiruje, aby posielal každý mesiac. A to inšpiruje ďalších, aby ho prekonali. Množstvo peňazí zaslaných cez tieto aplikácie stúpa medziročne o 180% ! V roku 2016 to boli tri miliardy USD. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Neposielajú sa rovno peniaze, ale digitálne darčeky. Kvetinky, mince, srdiečka... Prijaté dary vytvárajú na obrazovkách zaujímavé vizuálne reprezentácie darov. Napríklad čím viac kvetiniek dostane, tým rýchlejšie rastie virtuálny záhon na obrazovke a podobne. Samozrejme na to, aby ste darčeky mohli posielať ich najprv musíte cez aplikáciu kúpiť. A ten, kto ich dostane, ich zase môže vymeniť za peniaze. 

Tento obrovský boom spôsobil kontroverzné reakcie. V Číne je pornografia ilegálna. Zo začiatku bolo ale živé vysielanie dobrý spôsob, ako ju produkovať bez následkov. To sa zmenilo, keď padla prvá obeť. Mladá dvadsiatnička dostala štyri roky za to, že sa naživo vysielala počas sexu vo štvorici. Dnes je vysielanie prísne kontrolované a dokonca aj jedenie banánu v živom vysielaní je zakázané. Skrátka všetko, za čo by sa dala skryť pornografia, či erotické vysielanie. 

To čo ľudia vysielajú, sa nedá nazvať ničím iným len absolútnou nudou. Ľudia sa vysielajú ako jedia, ako pijú, ako rozprávajú o ničom. Niektorí spievajú, tancujú, či trénujú v posilňovni.

Aj my sme mali na tréningu jedného tanečníka, čo vysielal celý tréning naživo. Dve hodiny len sedel pred mobilom a komentoval ako ostatní za ním tancujú. Ľudí, ktorí sa vysielajú na živo je vidieť po celej Číne. V parkoch, na promenádach, v reštauráciách. Minule sme boli so ženou v reštaurácii a po celý čas, čo sme my jedli, sa vedľa jedna, naozaj nie pekná, Číňanka vysielala ako popíja fľašu červeného vina. My sme mali dávno dojednané, ona ešte nemala dopytú ani polovicu! 

Niektorí ľudia skúšajú, ako sa stať slávnym čo najrýchlejšie. Istá “Sestra Feng” napríklad jedla živé zlaté rybičky a dokonca aj sklo. Mnoho žien, ale aj mužov sa necháva operovať na chirurgii, aby lepšie vyzerali online. Sú na to špeciálne procedúry, určené špeciálne pre ľudí, čo sa vysielajú cez internet! 

V Číne nie je nič úplne normálne. Keď sa niečo stane hitom, ide to do extrémov. To je tak, keď je v nejakej krajine miliarda ľudí. Som zvedavý, či svet skopíruje aj tento fenomén. Osobne dúfam že nie. 
O vysielaní na živo už je dnes nakrútený aj dokumentárny film


 

Zdroje k článku:

  • https://www.wsj.com/articles/chinas-internet-stream-queens-are-being-showered-with-cash-1474970694

  • https://www.washingtonpost.com/world/asia\_pacific/how-to-make-100000-a-month-in-china-live-streaming-your-life/2017/07/23/b6e0ae1e-602a-11e7-80a2-8c226031ac3f\_story.html

  • https://www.forbes.com/sites/franklavin/2018/06/19/why-does-china-lead-in-live-streaming/#11a3bf7e5dca

Pavel Dvořák

Pavel Dvořák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  154
  •  | 
  • Páči sa:  636x

Volám sa Pavel Dvořák, 12 rokov žijem v Číne, píšem blog a natáčam videá o čínskej kultúre a živote v Šanghaji (www.cestycinou.sk); píšem, prekladám a vydávam knihy (www.vydavatelstvorak.sk). Podrobnejšie na www.paveldvorak.sk Zoznam autorových rubrík:  Čína

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu